sB’BizcommuniTy

Deloitte finds no Bosasa donation was made to SABC8
fund

The South African National Editors' Forum (Sanef) received the final forensic report of a review performed by Deloitte into
allegations that Bosasa paid R100,000 to a crowdfunding campaign for the SABC8 journalists.

Sanef chairperson Mahlatse Mahlase. © Rrimedia Broadcasting.

Sanef requested Deloitte to perform a forensic review after the publication of such allegations in TimesLive on 22 January
2019 that corruption-accused Bosasa made a donation to the cause, which Sanef supported.

( tl.'-..

} SABC 8 outraged over Bosasa funding allegation

Based on the information obtained and corroborated from a variety of sources and procedures, Deloitte found no evidence
that any payment was made by Bosasa or entity or persons related to Bosasa to the SABC8 campaign in 2016.

This confirms Sanef's initial response that Bosasa did not donate to the cause.

Bosasa did not donate to SABC 8

Report puts the question to rest

Sanef chairperson Mahlatse Mahlase said she was satisfied that the Deloitte report puts to rest the question whether
Bosasa contributed to the SABC8 crowdfunding campaign. "We never had any doubt that the fund did not receive money
from Bosasa but wanted an independent forensic auditor to confirm this since the allegations published by TimesLive cast
aspersions on Sanef, the SABC8 and Sanef treasurer Adriaan Basson, who started the fund.”


https://www.bizcommunity.com/
http://primediabroadcasting.co.za/articles/350/ewn-appoints-mahlatse-mahlase-as-group-editor-in-chief
https://www.bizcommunity.com/Article/196/422/186572.html
https://www.bizcommunity.com/ContentShare.aspx?ct=1&ci=186572
https://www.bizcommunity.com/Article/196/422/186571.html
https://www.bizcommunity.com/ContentShare.aspx?ct=1&ci=186571

The Sanef council resolved at its meeting in Cape Town last month that a meeting is sought with the editors of TimesLive in
the wake of the Deloitte report being published. We will now set-up such a meeting to convey our displeasure about the way
in which this false story was handled.

Deloitte performed a number of procedures to assess whether funds had actually been received from Bosasa to support the
SABCS8 journalists, who were sacked by former COO Hlaudi Motsoeneng for standing up for media freedom.

Procedures followed

Deloitte performed the following procedures:

¢ Validating the information contained in the detailed spreadsheet of the crowdfunding campaign donors provided by
Basson;

¢ Reviewing the donors to identify any specific association with Bosasa;

e Determining the electronic flow of funds to confirm the use of the funds, and

e Making direct requests to the then Bosasa’s representatives mentioned in the email referred to by TimesLive, to
confirm whether such payments were made at the time.

To further assess the allegations, Deloitte was given access to the bank accounts of Sanef, Willem de Klerk Attorneys and
Basson for the period in 2016 during which the campaign was active.
Deloitte was further provided with written statements by seven of the SABCS journalists (Suna Venter passed away in 2017)

and Basson, and independently confirmed that the only contribution surpassing R100,000 had no links to Bosasa.

Please see a copy of the full report published here.

For more, visit: https://www.bizcommunity.com


https://www.sanef.org.za

	Deloitte finds no Bosasa donation was made to SABC8 fund
	SABC 8 outraged over Bosasa funding allegation
	Bosasa did not donate to SABC 8
	Report puts the question to rest
	Procedures followed


